.

Seat Leon ST - колко повече кола искате?

По неясни причини комбитата имат странен имидж в България. С новия Seat Leon ST разбиваме всички тези предразсъдъци
преди 6 седмици
Снимка: Seat

“Ами не е точно Skoda, но е много добра”, някак извинително ни съобщава търговецът на Seat, когато ни връчва ключовете от тестовия Leon ST. Благодарни сме за откровеността му, защото в тези искрени думи е скрита цялата философска драма в надпреварата между отделните модели и модификации на групата Volkswagen. До преди десет години всичко беше ясно - за лукс отиваме при Audi, за практични и достъпни технологии при VW, за комби и много прагматични решения - Skoda. А Seat? Ами, Seat някога трябваше да олицетворява спорт и емоции. Нещо като испанска Alfa Romeo. Но този спортен дух трябваше да бъде носен от семеен ван като Seat Altea. А хубавите спортни комбита, елегантните хечове - те бяха резервирани за Skoda и Golf. Но днес, през 2018 година, това е минало.

Претендентът

Времената се менят, концернът Volkswagen премина през сериозни катаклизми, а в нишата на малките семейни комбита конкуренцията вече включва две алтернативни предложения на доскоро монополно присъстващата Octavia - Golf Variant и Leon ST. Вторият е обект на по-задълбочения ни интерес, с което искаме да проверим дали вятърът на промяната носи истинска радост и разнообразие в този сегмент.

По външни размери Leon ST не надскача платформата на Golf, върху която е изграден. За да бъде запазен вътрешния корпоративен ред, дизайнерите са получили възможности за естетически (сполучливи!) експерименти в екстериора, докато в интериора цари нетипична за Испания среднонемска прагматичност. И все пак, това е едно от най-просторните комбита на пазара, както като място за пътниците, така и като багажно отделение. По-практично и голямо от него е само комбито на, ам, да - Octavia. Силата на Leon ST е другаде - в малките практични детайли, в динамичната осанка и в неочаквано вярната интерпретация на решение в задачата “Да използваме компонентите от общия ни индустриален произход, за да сглобим най-доброто възможно решение.”

В дизела има бъдеще

Тестовата версия на Leon, която караме , е с 2-литров TDI-мотор с мощност от 150 конски сили, комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Дизелът може да не изживява най-добрите си времена, но този дизел е един от най-добрите дизелови двигатели за всички времена. От една страна, той е екологичен, защото отговаря на последните хомологации на нормите за изгорели газове. От друга, той е супер мощен, балансиран и предоставя огромен комфорт от шофирането благодарение на предостатъчната си мощност и въртящ момент. 

На пътя Seat Leon ST впечатлява с плътната си осанка върху асфалта. В завой тестваната от нас модификация се възползва в пълна сила от незасимия си заден мост, запазен в моделната стратегия на марката само за мощните над 150 коня модификации на модела (обикновените Leon с мотори 110-115 коня са с торсионна греда отзад). Тази инженерно по-сложна конструкция дава повече сигурност и напречна динамика. Управлението е директно, а въртящият момент от 340 Nm (достъпни още от 1750 об/мин) гарантира непрекъсната тяга и удоволствие от шофирането. Всичко това е комбинирано с разход около 6 литра на 100 км, като при спокойно управление по междуградски път са реалистични средни резултати от около 5,3-5,5 литра на 100 км.

Практични решения

Смисълът на Leon ST е в универсалната приложимост. С 587 литра обем на багажника на практика почти няма товар, който да не можете да пренесете. По-важното е, че при вдигнати задни седалки товарната площ е с дълбочина от 104 см, което е около 30 см повече от хечбека. При напълно сгънати задни седалки разстоянието до предните седалки нараства до 180 см, което означава, че с това комби бихте могли да пренесете повечето от стандартните кашони за опаковане на гардероби в IKEA.

В управлението си този Seat е оборудван с всики нови и важни иновационни системи като следене на мъртвия ъгъл, подпомагане на шофьора при опит за напускане на лентата на движение (колата елегантно сама се прибира и не ви позволява да напуснете без да искате  вашата полоса), съвместимост с Apple Carplay и Android Auto и др. 

Можете да имате Seat Leon ST 2.0 TDI за около 41 000 лева спрямо актуалните ценови предложение на вносителя “Autotechnica". Конкурентна цена спрямо други предложения на пазара. Ако продължавате да смятате, че големите комбита в компактния сегмент се правят само в Чехия, помислете пак - има сериозен испански братовчед, който може да ви убеди точно в обратното.

 

Става за 

Приключения и пренасяне на всякакъв багаж

 

Не става за

Естетически претенции към вътрешния лак на елементите в купето

 

Направи ни впечатление

Seat е много повече Volkswagen, отколкото Volkswagen биха признали; но изглежда много по-добре

 

Това можеше да е по-добре

Дизайнът на арматурното табло е прекалено конвенционален и с много пластмаса