.

Opel Grandland X - най-доброто нещо, което се е случвало на Opel в последните 15 години

Може да откриете цяла дузина причини, за да искате да притежавате този нов градски SUV
преди 9 седмици
Снимка: Opel

В свят, в който притежаването на автомобил е все по-труден проект, а конкуренцията за мобилност - все по-агресивна, Opel премина през много тежък период от своето развитие. Затова и появата на новия Grandland X е неочакван подарък за германската марка, с който ще бъде демонстриран потенциала й за развитие в следващите пет години.

В следващите пет години Opel ще се          превърне от догонващ централноевропейски производител на масови автомобили (разбирай не твърде атрактивни, за сметка     на това продавани с все по-големи отстъпки и компромиси) в устойчив представител на нов, постмодерен сегмент на пазара, в който цената не е всичко, което вълнува клиентите, за разлика от имиджа, потенциалната полза и погледа към бъдещето.

Opel Grandland X е първи братовчед на Peugeot 3008, с когото са построени на новата платформа на концерна PSA EMP2. Решението за Grandland X беше взето още преди Opel да бъде продаден на французите и появата му бележеше последната точка на развитие от предишен план за сътрудничество между французите и американците от GM. Затова и в гените си новият Grandland X носи достатъчно германско ДНК.

Силуетът на модерния SUV е подчертано елегантен и уверено позиционира новия Opel в категорията на автомобилите с универсално приложение - за семейството, за свободното време, като бизнес лимузина или като партньор в приключенията. Приключенията, разбира се, трябва да са от типа на предварително планирани екскурзии в booking.com  или друг маршрут с ясен терен. Въпреки високия си просвет и агресивния си външен вид Grandland X не е точно кола за пресечени терени. Първо, автомобилът се предлагага изключително само с предно предаване и второ, би ви било наистина болезнено неприятно да одраскате искрящо свежите ламаринени части на този лайфстайл повелител. Той се чувства най-удобно при дълги пътешествия по магистрала (при които да се възползвате от комфорта и добрата шумоизолация) или при маневриране в градска среда (въпреки мащаба си Grandland X е невероятно маневрен и повратлив).

Опитахме модификацията с 1,6-литров турбодизел с мощност от 120 конски сили и максимален въртящ момент от 320 Nm при едва 1800 об/мин. Този двигател се предлага с шестстепенна ръчна скоростна кутия, както и с шестстепенен автомат, който ние предпочетохме. Той хармонира перфектно с философията на най-новия Opel, който иска да е комфортен, приятен, уверен и сигурен. Известната тромавост и нервност при смяна на предавките при рязко подаване на газ се компенсират от добрата еластичност на дизеловия двигател. Бихме били още по-щастливи, ако можехме да имаме Grandland X с пера за ръчна смяна на предавките зад волана, с което да компенсираме волево прекалената фискираност на автоматика към нисък шум в купето и оптимален среден разход. 

В интериора си Grandland X носи в себе си най-доброто от два свята - прегледните и ясни измервателни уреди на Opel и иновативната мултимедийна система на Peugeot. В този случай обаче тя е позиционирана по-конвенционално не е толкова радикално модерна, както решението в 3008. Възможността да смениш температурта на климатика с физическо въртящо се копче е нещо, за което не подозирахме, че бихме ви известявали в епохата на чувствителните на допир течнокристални панели с виртуални бутони. Като цяло, управлението и ергономията в купето на Grandland X не поставят ребуси, с изключение на бързата смяна на радиостанциите. За да успеете да прегледате списъка с предварително засечените станции, трябва да влезете в едно от подменютата, управлявани с дясната комбинация от бутони на волана. Уви, това е следствие на модерната многофункционалност на колите, а не на някаква лоша приумица на инженерите на Opel. И все пак, в други компании този въпрос е решен по-елегантно.

Компактните кросоувъри  в момента са едни от най-търсените на пазара. В тази ниша Grandland X е едно от най-атрактивните предложения със своята цена от около 55 000 лева (за тестваната от нас модификация с дизелов двигател и автомат). Ако шофирате малко и предпочитате бензин, можете да изберете комбинация от турбонбензинов трицилиндров двигател и автомат, като цената ще слезе чувствително под 50 000 лева, особено ако нямате претенции към богатство в оборудването. И действително - въпреки че миналата година Opel пуснаха новата си Insignia, в която вложените усилия са многократно повече, по всичко изглежда, че пазарният успех ще сподели Grandland X - най-добрият модел, който се е случвал на Opel в последните 15 години. Макар и с френска помощ.

 

Става за

  • градски живот и комфортни асфалтови пътешествия

 

Не става за 

  • офроуд приключения или произволни спортни дисциплини

 

Направи ни впечатление

  • перфектна шумоизолация и много простор в купето

 

Това можеше да е по-добре

- автоматичните скорости са настроени за повече комфорт и би било приятно наличието на перца за ръчна смяна на предавките зад волана