.

Honda Civic - десетото измерение на самурая

Тествахме версията с 1,5-литров турбо бензин и изпаднахме в емоционална дилема
преди 8 седмици
Снимка: Honda

Когато през 2017 година Honda обявиха, че ще пуснат в продажби ново поколение на своя компактен модел Civic, това не предизвика вълна от емоции в европейските пазари. Най-продаваният компактен автомобил в САЩ винаги е имал съдбата на леко страничен нетипичен наблюдател на играта на Фокус и Голф, която се практикува на Стария континент. За да затвърди имиджа си на тотално различен конкурент, Honda приеха тази липса на внимание и вдигнаха залога - Европа ще получи напълно същия автомобил като САЩ, с което някои особености на Civic 8 и 9 отиват в историята.

Чао, кино седалки

 

Не отива в историята обаче екстравагантният дизайн. За пореден път естетиката не е мотивацията на развойното бюро на японците. Провокацията, функционалността, смелият постмодерен неокубизъм са всичко, което има значение, когато видите този автомобил.  Всъщност, не споделяме общото възмущение, че тази Honda изглежда необичайно. Тя изглежда възхитително различна във време, в което автомобилният дизайн е подчинен на глобално обезличаване и стремеж към еднаквост и монотонност. Тази Honda е различна!

С десетото поколение Honda Civic пораства на дължина с 13 см до 4,52 м. Огромна част от този растеж в пропорциите идва от полза за седящите в купето, тъй като багажникът остава със същите взривяващи компактния сегмент 478 литра, които правеха предшественика един от по-любопитните семейни автомобили (ако успеете да убедите жена си, че този дизайн е смел, а не рисков, разбира се). В интериора мястото е много, като голяма полза за това има и промяната на вътрешната архитектура на Civic - така резервоарът за гориво вече не е под предните седалки, а отзад. В следствие на тази интервенция водачът най-сетне седи достатъчно ниско и спортно, за да управлява този динамичен японски пакет. От друга страна, с миграцията на резервоара казваме сбогом на кино седалките на задния ред - една от оригиналните черти на досегашния Civic, с която той рекламираше себе си като автомобил, в който можете да превозвате саксия или велосипед на задния ред седалки. С оглед на обстоятелства обаче може да се окаже, че това решение на японците всъщност е повече полезно, отколкото тъжно.

Грижата към детайла - това отличава азиатските производители. Така например ролото за покриване на задния багажник не е картонена кора, която да се чудите къде да приберете. С едно движение на ръката ролото се прибира като килим придобива размерите на джедайски меч - ако ви пречи да транспортирате вещи, можете да го оставите вкъщи или просто да го метнете в багажника; няма да пречи на никого. Или пък таблото за управление - въпреки преминаването към чувствителни на допир екрани е превзело ергономията и на това МПС, все пак японците са помислили за философската концепция за редундантност на функционалността - ще рече,  че всяко копче, изчезнало от централната конзола в полза на софтуерна команда върху дисплея, има практическа дублирана роля от бутоните върху волана. Климатикът изначално е пощаден от тази мания за “докосване”, така че с радост можем да кажем, че противно на първото впечатление, което ще придобиете при вида на този таблет, всъщност новият Civic е много лесен за употреба. Разбира се, в директно сравнение с други марки, избрали таблета вместо бутоните - нищо не може да бие добрите стари копчета, ако и в момента модата да е друга.

Honda Civic
Снимка: Honda

Дайте ни път и опорна точка

 

На пътя новата Honda Civic оставя прекрасни впечатления. Воланът е все така директен, както и в предишните генерации, но този път японците са успели да намерят перфектната настройка откъм тежест и обратна връзка, за да не се налага да докоригирате в движение по магистрала посоката - нещо доста изнервящо при предишния Civic. Също така, Civic е един от малкото модели в сегмента на компактните автомобили, който продължава да разчита на независимо задно окачване, вместо налагащата се от разходни подбуди повсеместно торсионна щанга. Това технологично предимство няма да ви донесе много в ежедневното шофиране в градското задръстване. Но ще пеете с пълен глас одата на радостта всеки път, когато имате удоволствието да рисувате красиви спирали по острите серпентини на някой планински път.

Civic се предлага с два бензинови и един дизелов мотор - 1-литров трицилиндров турбо бензин с мощност 129 конски сили, 1,5-литров четирцилиндров турбо бензин с мощност 182 конски сили и 1,6-литров четирицилиндров турбо дизел с мощност 120 конски сили.  Те се комбинират с три скоростни кутии. Докато модерният, бърз и надежден 9-степенен автоматик се предлага само за дизела, двата бензинови мотора се комбинират или с шестстепенна ръчна кутия, или с CVT-автомат със симулация на 7 предавки. Имахме удоволствието да опитаме 1,5-литровата модификация със CVT. Първоначалните ни притеснения, наслоени с години четене на форуми и фейсбук групи, че тази скоростна кутия ще е тъпа и ще удави мотора, ограбвайки мощността му, се оказаха на просто безпочвени. Този модерен вариатор е повече от разкошен. В комбинация с двете педалчета за превключване на предавките от волана тази скоростна кутия се усеща като автоматик с двоен съединител.  Голяма роля за тази лекота оказва отлично направения и модерен турбомотор, разполагащ с достатъчно въртящ момент (220 Nm при CVT, 240 Nm при ръчни скорости), така че придвижването напред да е щастливо равноускорително, а не тегаво равноускорително. До 100 км/ч отминават 8,4 секунди. Привдижването с междинна газ в този Civic е празник всеки път, к когато ви се наложи да ускорите. А ако сценарият за път предполага да возите детето си на задната седалка и трябва да поддържате постоянни 130-140 км/ч, този двигател с тази скоростна кутия може и това по безапелационен начин. 

 

Дали закъсня или времето бързаше?

Honda Civic
Снимка: Honda

Дали бихме искали да притежаваме тази Honda Civic? Сърцето казва “да”, разумът се колебае.  Прекалено смелият дизайн и доста смелата ценова политика на Honda ще ви накарат да се отдръпнете. Цените за Civic започват от 38990 лева. Тестваният от нас модел се продава 54490 лева. Оборудването му е наистина богато и включва всичко, което можете да си представите (включително кожен салон). Но с тази цена Honda влиза в сегмента на премиум марки като BMW и Audi. А там клиентите са изненадващо консервартивни. Те търсят други изразни форми на естетиката - нещо, което е по-близо до Моцарт, а не до хентай. Затова бихме ви окуражили да тествате границите на естетическото. Като автомобил Honda Civic е един от най-добрите компактни хечбеци, които в момент се продават на пазара.

 

Става за:

 

състезатели по сърце, които в момента обаче имат дете

 

Не става за 

 

Ценителите на романтизма и символизма в автомобилния дизайн

 

Направи ни впечатление:

 

Това е най-добрият Playstation, който се е преродил в кола, но е много по-забавен и практичен

 

Това можеше да е по-добре:

 

Задницата на тази кола прилича на упражнение по стил на студенти по скулптура; можеше да оставят да я направи професора им...

Honda Civic
Снимка: Honda