.

BMW ActivHybrid 3 – еко индулгенция за скорост

Ориентиран към САЩ и Азия, в Европа този модел трябва да отговаря на екзистенциални въпроси. Защо да изберем него вместо дизел? Струва ли си надценката? Наистина ли харчи 5,9 литра на 100 км?
преди 4 години

BMW имат амбициозната цел до 2015 година да намалят флотния разход на своите модели до 140 грама СО2/км. Флотен разход е термин от речника на автомобилните търговци и за повечето хора звучи смешно. Не и за прозиводителите обаче – решение на Европейската комисия ги задължава да намалят средния разход на произвежданите от тях автомобили, така че през 2020 години т.нар. “флотен разход” да не бъде повече от 95 грама СО2/км. 

Вижте повече за електрическото BMW i3

Тези граници ще бъдат по-лесно постигнати от френските компании, защото в моделната им гама преобладават малки градски коли. Но какво ще правят BMW, Мercedes, Audi и Porsche? Запазена марка за тези автомобили са мощните двигатели и липсата на интерес от страна на клиентите за понятия като “среден разход”. Правилата обаче са за всички. Ето защо BMW развива последователно хибриди и електрически автомобили. BMW ActivHybrid 3 е хибридна версия на 3-та серия на марката. Покарахме я около София и останахме с няколко знакови впечатления.

Вижте впечатленията ни от стандартния 335i

Като начало, това е автомобил, построен върху основата на модела 335i с неговия турбо шестцилиндров мотор с каскадно пълнене и 306 конски сили. Към тях се добавя малък електромотор с мощност от 55 конски сили, монтиран между двигателя и осемстепенната автоматична скоростната кутия, благодарение на който системната мощност на хибрида достига 340 конски сили. Всичко това по документи се комбинира със среден разход от 5,9 литра/100 км. Или 139 грама СО2/км. В някои държави с тази стойност автомобилът точно влиза в рамките на регулацията и не плаща екоглоби. В този миг нещо ни загложди.

Toyota Yaris Hybrid е изгодно предложение, ако ви е важно

Трябва да разберете, че ActivHybrid 3 не е стандартен хибрид – като хибридите на Toyota например. При тях цялата настройка на автомобила е ориентирана към спокойствие и икономичност чрез разбиране на базови истини в живота – път време няма, закъде бързаш, като пак ще стигнеш и т.н. При ActivHybrid 3 цялото усилие на производителя е вложено не в спъване, а напротив – в тонизиране на страхотния 335i и превръщането му в още по-страхотен конюнктурно позициониран автомобил. Сметката е проста – стандартният 335i емитира 186 грама CO2/км. Това го дисквалицира на ключовите пазари и го оскъпява. Но виж – хибридният и по-мощен с 50-ина коня ActivHybrid 3 излиза по-изгодно. Не ми го побира акъла!

Защото истината е, че никога, никога, никога в живота си няма да карате тази кола като в сценария, при който е постигнат среден разход от 5,9 литра/100км. В нашия тест достигнахме среден разход от около 9 литра/100 км, като за целта го карахме с пълна газ (среден разход 13 литра/100 км), с внимателно междуградско (5/100) и магистрално темпо (7 на 100). Изненадващото е, че при предишно шофиране на 335i постигнахме сходен резултат. В случая бонусът на електромотора и литиево-йонната батерия е, че не вдигат разхода, въпреки увеличената в следствие на по-сложната конструкция маса на колата. Излиза, че цялата европейска регулация е подбуда за измама на системата. Имате сертификат, с който твърдите, че сте еко, в крайна сметка изобщо не сте, но сте получили бонус от системата, стига системата във вашата държава да раздава такива бонуси.

В България няма разумна причина да си купите ActivHybrid 3. Тук законът толерира старите коли, за сметка на новите. Екологично чистите двигатели не получават подкрепа от държавата, а ниският разход си е ваш личен бонус или проблем. На пътя хибридът на 3-ката не е много по-различен от стандартната лимузина – ще рече, че всеки завой е песен, всяко ускорение – ода, а усещането за превъзходство над другите участници в движението не спира да владее мозъка ви, всеки път когато лекичко ускорите мощния автомобил. Спрямо 335i ActivHybrid 3 има няколко “електрически” бонуса. При преминаване по инерция (при скорости до 50 км/ч) бензиновият двигател се изключва. При много внимателно ускорение и подаване на газ от спряло състояние автомобилът потегля безшумно и на ток – така баааавничко можете да карате до 4 километра. При спиране автомобилът рекуперира спирачната енергия и зарежда батерията. При движение по инерция на магистралата двигателят пак се изключва. Бонусът от всичко това е доста приятен шумов комфорт в купето.


Ключовите пазари за този модел са САЩ и някои азиатски държави (като Сингапур, например). Там дизел никой не кара, а регулациите и съответно бонусите за екологичност са съществени. В България покупката на ActivHybrid 3 е оправдана само в един единствен случай – защото сте фен на иновативните технологии и не ви вълнува, че разликата в цената между обикновен бензинов 335i (87050 лева)и този хибрид (104 400 лева) ще се изплати след около 600 хиляди километра. Какво значение тук имат парите, при положение че можете да карате върховите технологии на утрешния ден още днес? И също така – за разлика от дизела той не бръмчи, не мирише и не тромавее при високи обороти.

Етикети:@