.

Защо автономните автомобили ще имат не само „очи”, но и „уши”

Колите на Waymo вече дават предимство на линейки, въпреки че светофарът за тях е зелен
преди 4 седмици
Снимка: Waymo

Автономните автомобили, които от години се разработват и тестват в САЩ, имат поне шест камери и няколко радара (поне един от тях е лазерен), за да „виждат” какво се случва около тях. Но те се нуждаят и от „уши”, за да бъдат адекватни на всяка възможна ситуация на пътя. Човешкият мозък често използва слуха, за да вземе решение по време на шофиране. Например чуваме, че идва линейка или пожарна още преди да сме ги видели, установяваме откъде се задават и предприемаме някакви действия – намаляване, отбиване, а ако се налага и спиране. Автономните автомобили ще трябва да правят същото, затова инженерите вече работят и по „слуха” им.

Waymo, компанията на Google за разработка на автономни коли, вгражда микрофони в своите автомобили, които чрез софтуера могат да установят и посоката, от която идва звукът. Наскоро Waymo направи тестове в Аризона с участието на коли със специален режим на движение – линейка, пожарна и полицейски патрул.

Ако специалният автомобил идва отзад, колата на Waymo отбива. Ако е на кръстовище със зелен светофар, но отстрани идва линейка примерно, автономният автомобил дава предимство.

Waymo съществува вече осем години и е натрупала много опит в разработването на изкуствения интелект на автомобилите. Работи се и по комуникацията между самите коли. В реалния живот шофьорите, особено на малки кръстовища, често си комуникират с жестове. Независимо дали жестовете са приятелски или се използва среден пръст, тези знаци помагат да се разбере кой на кого дава предимство. Същото трябва да се случва и между автономните машини, затова компаниите разработват комуникацията vehicle to vehicle (V2V), както и vehicle to infrastructure (V2I – между колата и инфраструктурата).

Apple вече патентова такава безжична комуникация, а автомобилните производители вграждат подобни функции в моделите си от висок клас. CTS на Cadillac например може да предупреди останалите кадилаци при рязко спиране. В САЩ се обмисля подобни системи да станат задължителни за новите коли от 2020 г.

Мнозина смятат, че човешкият мозък е недостижим и няма как автономните коли да бъдат „умни” колкото него. Фактите обаче говорят друго. 94% от катастрофите в САЩ са свързани с някаква човешка грешка.

През 2014 г. в целия свят са загинали 1,25 милиона души вследствие на автомобилни катастрофи. В САЩ жертвите за този период са 32 675. Ето броят на загиналите американци според най-честите причини за катастрофата:
скорост – 9262
алкохол – 9967
разсейване (най-често заради смартфон) – 3179
умора – 846

При изкуствения интелект всичко това ще отпадне, защото автономните машини нямат его и комплекси, не пият, не се разсейват и не изпитват умора.