.

Всяка четвърта нова продадена кола вече е SUV – ето защо

През 1970-те и 1980-те години всички се питаха докъде ще продължи възходът на хечбека. Днес същият въпрос се задава за SUV
преди 13 седмици

Продажбите на SUV и кросоувъри продължават да растат с големи темпове в целия свят. Модели от всякакъв вид и размер носят солидни печалби на производителите си – много повече, отколкото модните и обсебващи вниманието на хората електромобили и автономни возила.

Анализаторите от JATO Dynamics изтъкват, че това е световен феномен, който се зароди в САЩ, завладя Европа и Китай, а сега навлиза в Бразилия, Индия и Югоизточна Азия.

Засега няма изгледи растежът да се забави. В Европа вече 26% от всички продадени автобили са SUV, докато през 2007 г. този процент бе едва 8. Очаква се тази година компанииите да продадат над 4 милиона кросоувъра, което ще бъде 28% от всички модели. Прогнозата за 2020 г. сочи 5,7 милиона продажби, или 34% дял.

През първата половина на 2017 г. продажбите в САЩ на CUV (crossover utility vehicles, какъвто например е пазарният лидер Nissan Rogue) са достигнали рекордните 33,8% от всички автомобили в страната. Това е двоен ръст в сравнение с 2007-а (16,8%) и почти шесторен спрямо 2000 г. (6,1%).

Подобна е ситуацията и в Китай, където за първите шест месеца на тази година SUV са достигнали 40% от всички 4,5 милиона продадени автомобила.

Всяка четвърта нова продадена кола вече е SUV – ето защо

Кросоувърите са успешни, защото са достатъчно практични, за да привлекат купувачи от почти всички сегменти. В същото време те имат ореол, който липсва при леките коли, особено извън луксозния клас. Това прави покупката им по-скоро емоционална, отколкото рационална, което означава, че потребителите са склонни да похарчат повече пари.

„SUV носят добри печалби на всички производители. Хората харесват тяхната издръжливост, високата позиция на шофиращия, големите гуми...” – споделя изпълнителният директор на Citroen Линда Джаксън. Френската компания навлезе по-късно в тази ниша, но се надява новите й модели C5 Aircross и C3 Aircross да й донесат успех в сегмента.

Всъщност за доста компании най-добре продаваните модели през 2017 г. са кросоувъри на европейския пазар. Това са Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Jaguar, Lexus, Porsche, Maserati и Volvo.

„Половината световни продажби на Volvo са SUV, но печалбата, която ни носят, надвишава 50-те процента” – признава пред Automotive News Europe изпълнителният директор на шведската компания Хакан Самуелсон. Според него новият компактен SUV XC40 (очаква се в края на годината) със сигурност ще увеличи дела на тези модели над 50% от общите продажби на компанията.

Да хвърлим поглед и към другите примиум брандове. F-Pace е най-добре продаваният модел на Jaguar в Европа и по света. Миналия месец компанията представи по-малкия E-Pace и очаква пазарният му успех да бъде дори по-голям.