.

BMW i3 – електрическа радост от шофирането

Това е истински баварец, създаден за мегаполисите от бъдещето, в които мобилността е не само средна скорост, но и бързина на връзката с интернет
преди 5 години

Това е супер важен модел за BMW и за цялата автомобилна индустрия. Докато все още текат спорове дали електромобилите имат бъдеще и дали хибридите не са по-добрата алтернатива, германският производител вдига мизата и се включва в лагера на поддръжниците на чистата от емисии енергия, произвеждана с електромотор. Само две години след анонсирането на старта на проекта BMW представи официално своя i3 – градски автомобил с нулеви емисии, ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,2 секунди и пробег от около 130-160 километра.

Премиерата на BMW i3 се състоя едновременно в Ню Йорк, Лондон и Пекин. Изборът на тези три града не е случаен и е символен за бъдещето на мобилността, която няма да има нищо общо с днешните представи. В тези мегаполиси гъстотата на трафика и начинът на живеене ще имат преки ползи от появата на електромобили като i3 – компактни, същевременно динамични, с висока степен на мултимедийна интерактивност и отговарящи на жизнения стандарт на градските жители в мегаполиса на утрешния ден.
BMW i3 е дълго 4 метра (без един милиметър). Това го поставя еднозначно в групата на градски модели като Citroen C3 или Renault Clio. С теглото си от 1270 килограма i3 тежи горе-долу толкова, колкото съвременна градска кола с дизелов мотор. За разлика от нея обаче при конструкцията на модела се използва иновативна техника за каросерия, изградена от въглеродни влакна. Супермодерната конструкция е причината, поради която се компенсира основният недостатък на модерните електрокари – високото тегло на батерията.
Литиево-йонният акумулатор задвижва електромотор с номинална мощност от 170 конски сили. По този начин електрическото i3 e чистокръвно BMW – мощно, с тяга и динамични свойства, каквито очакват феновете на марката. С един заряд, в зависимост от стила и обстоятеслствата на шофиране, i3 може да премине между 130 и 160 километра. За презареждането на батерията можете да използвате контакта вкъщи или да включите автомобила към специалния BMW-чарджър. Трета опция са обществените зареждащи станции, които стават все повече в големите европейски градове. Зарядът на батерията трае между половин час и осем часа, като най-неизгодно от гледна точка на време е включването в домашния контакт.
При движение BMW i3 използва система за рекуперация на спирачната енергия, което допълнително помага за съхранението на заряда на батерията. Иновация в случая е възможността за щадене на батерията при плавно придвижване по магистрален или междуградски път. Тогава автомобилът безшумно се плъзга по асфалта. За тази цел са и 19-инчовите колела с невероятно тънките гуми в размер 155/70. Те са с профил за ниско съпротивление, което допълнително подпомага икономията на гориво. За да пестите допълнително гориво, се включва функция на вътрешната мултимедийна инсталация на i3 – когато заложите цел в навигационния софтуер, машината проверява дали ще успеете да я достигнете с наличния заряд и стила ви на шофиране, като ви предлага и алтернативни маршрути за презареждане. Сметките се извършват от сървъри на BMW, a комуникацията с тях става посредством онлайн връзка, осигурена от вградена в автомoбила SIM-карта за 3G-свързаност. Срещу доплащане (около 4500 евро) може да бъде поръчан като допълнително оборудване и двуцилиндров бензинов агрегат. Той служи само като генератор на твърдо гориво и не се използва за придвижване. С него обаче общата маса на автомобила се повишава до близо тон и половина, което директно се отразява на динамиката и ефективността на придвживане.
В интериора си новото BMW i3 е истинско BMW. Единствено подборът на цветовете и материалите в купето подсказват, че тук говорим за модел с фокус върху устойчивото развитие на природата. Познати бутони, познати регулатори и познатите дипслеи с диагонал от 6,5 или 8,8 инча посрещат в арматурното табло. i3 е оборудван серийно със системта iDrive за мултимедийна комуникация. Като допълнително оборудване могат да бъдат поръчани LED-светлини, шибедах, камера за обратно виждане и други електронни помощни системи, познати от каталога с екстри на BMW.
BMW i3 ще бъде официално показан на изложението във Франкфурт през септември. Продажбите му започват от ноември на цени от около 35 хиляди евро.