.

Китайската компания Great Wall иска да купи Jeep

Целта й е „да стане най-големият производител на SUV в света”
преди 12 седмици
Снимка: Jeep

Китайската компания Great Wall Motoris е изразила пред Fiat Chrysler Automobiles (FCA) интерес от закупуването на бранда Jeep. Това обяви самият президент на Great Wall, Уанг Фенгуинг, класирана от Fortune като седмата най-влиятелна жена в Азия. Засега от FCA отказват коментар по темата.

FCA вече обяви, че обмисля отделянето на Alfa Romeo и Maserati в отделни компании, така че е интересно каква ще бъде съдбата на останалите марки в групата – Fiat, Chrysler, Dodge, Ram и Jeep.

Според анализаторите, Jeep е най-ценната марка в портфолиото на FCA и теоретично струва повече от цялата група. Jeep е перлата в короната на FCA заради добрата репутация на бранда в целия свят и богатата му история, започваща по време на Втората световна война.

Именно заради Jeep през 1987 г. Chrysler купи American Motors Corp.

През април тази година изпълнителният директор на FCA Серджо Маркионе заяви, че компанията обмисля отделянето на Jeep.

През тази година Great Wall откри свой развоен център в Детройт, който заедно със съществуващия вече в Лос Анджелис трябва да проучва детайлно американския пазар. Компанията призна, че преразглежда решението си да строи завод в Мексико, тъй като президентът Тръмп заплаши да предоговори споразумението за свободна търговия в Северна Америка. Great Wall иска да продава в САЩ своите кросоувъри Haval и е по-вероятно да изгради фабриката си в страната на неограничените възможности.

Great Wall има значително по-малки годишни приходи спрямо FCA – 14,76 милиарда долара срещу 131 млрд., но изразява увереност, че ще намери финансиране за сделката.

Новината, че Jeep може да се отдели като самостоятелна компания, би дала началото на голямо наддаване в сектора.

През 2015 г. GM решително отказа сливане с FCA, защото се интересува само от Jeep. С този бранд компанията би запълнила празнината след спирането на Hummer през 2010 г. Jeep би представлявал голям интерес и за Volkswagen Group.

Купуването на Jeep от китайската Great Wall няма да е прецедент в автомобилния свят. Нека не забравяме, че Volvo се притежава от китайската Geely Auto, а индийският конгломерат Tata Group закупи Jaguar Land Rover. При тези поглъщания шведският и британските брандове не загубиха своята идентичност, а дори напротив – развиха се и получиха по-голяма свобода (преди това Jaguar и Land Rover бяха собственост на Ford).

Колко струва Jeep

Според анализатори от Morgan Stanley, компанията струва 33,5 млрд. долара, докато FCA (заедно с Jeep) е на стойност 32 милиарда долара.

Все пак трябва да признаем, че FCA направи много за развитието на Jeep след закупуването й през 2009 г.

През 2008 г. Jeep продаде 500 000 автомобила, всички произведени в Северна Америка и закупени най-вече в този регион. През 2016 г. марката се произвежда вече и в Латинска Америка, Азия и Европа, а продажбите достигнаха 1,41 млн. бройки. Една трета от тях са пласирани извън Северна Америка – например Бразилия, Китай и Индия.

Според Серджо Маркионе, световният пазар на SUV може да достигне 33-35 милиона автомобила годишно и за Jeep има голям потенциал за развитие. „Ако има бранд, който е способен да постигне 20% от тази ниша, това е именно Jeep” – заявява изпълнителният директор на FCA.