.

Toyota RAV4 – зрялост и иновации

Третото поколение на японския SUV-пионер е с повече място и за по-малко офроуд
преди 5 години
toyota1

Toyota RAV4 е моделът, който заедно с появилия се скоро след него Honda CR-V преди близо 20 години се считат за създатели на все по-популярния сегмент на автомобилите SUV. Съкращението SUV (Sports Utility Vehicle) подсказва потенциалните целеви групи за този тип средства за придвижване – активни и търсещи адреналина в свободното време хора, които нямат нищо против и да се възползват от полезната страна на по-високата каросерия, когато пазаруват в магазина. Маркетинговият проспект е едно, реалността – съвсем друго. Така RAV4 е сред най-предпочитаните варианти за семеен автомобил – предимно в Япония и САЩ и по-малко в Европа, където доминиращата роля на Volkswagen Tiguan обезмисля конкуренцията.

Ако разгърнете германско автомобилно списание, ще прочетете колко по-незрял и несъвършен е спрямо немските си конкуренти RAV4. Това е една от най-наглите манипулации, която се върши заради смесица от местен патриотизъм (VW-то няма как да не е по-добро, защото е НАШЕ; или поне е тяхно, на германската общественост и нейните медии) и прагматизъм (присъствието на Toyota в Европа е направо смешно на фона на хегемонията на френските и германските марки; направо да се чуди човек как така Toyota са най-голям производител в света). Истината е, че Toyota RAV4 е по-просторен, по-модерен и по-комфортен от повечето си германски конкуренти. Единствено Honda CR-V е по-добра или сравнима като изпълнение. Това, което японските модели нямат спрямо германските си конкуренти, е престиж.

RAV4 в своето трето поколение е променен спрямо предшественика си. Увеличени са както пространството в салона, така и багажникът, който е буквално огромен – 547 литра, без да броим 100-те литра под пода, където седи резервната гума. Мястото на втория ред също е в изобилие, като местещата се на релса задна седалка ви позволява да изберете дали да имате повече място за багаж или повече място за краката си. Всичко е въпрос на приоритети при пътуването. Наистина е страхотно, че можете да избирате. Но най-голямата иновация идва отвън – багажникът вече е с конвенционална, по европейския стандарт, врата, която се отваря нагоре, а не настрани. Премахната е и голямата резервна гума, скрита във външна кутия. Тези изменения придават на RAV4 приятен силует и навеждат на мисълта какво всъщност се е случило с модела. Той се е превърнал много повече във високо комби, с приятен комфорт на окачването и стабилно пътно поведение, отколкото офроуд любител. Не че предшественикът му ви можеше да ви склони да сглупите и да се озовете в някоя пресечена местност. Но тук японците тихомълком са отразили търсенията на пазара – висок автомобил, който ще се кара в 99% от живота си по асфалт. Затова и арматурното табло с облицовката от изкуствена кожа не изглежда твърде издръжливо за употреба с изкаляни ръце. Чувствителният на допир екран на мултимедийната система също покрива търсенията на клиентите, които искат максимална мултимедийна адекватност от бъдещата си кола. Всичко друго в интериора на RAV4 напомня защо Toyota са толкова голямо предприятие – познати бутони, познати пластмаси, познато усещане за утилитарен комфорт и липса на лукс. В точката “усещане при докосване” германските конкуренти наистина са по-добри.

Под предния капак на новия RAV4 все така намираме двигатели, познати от “стария” RAV4. Така например 2,2-литровият дизел със 150 конски сили е агрегат, който японците прилагат широко в моделното си семейство. Този мотор се харесва от една страна с балансиран звук и усещане за мощност, а от друга с приятна динамика и икономичност – през целия тест средната консумация на гориво беше около 6,5 литра дизел на 100 км. Шестстепенната ръчна скоростна кутия е удобна и добре настроена, като единствено ходът на лоста от време на време ви кара да желаете работникът на монтажната линия да беше по-прецизен при натягането, а инженерът в развойното бюро по-настойчив при проектирането на механизма за смяна на предавките. Веднъж свикнали обаче, ще харесате много тази скоростна кутия, гарантираща приятен и нискооборотен режим на работа при пътуване по магистрала, но и достатъчно динамика в трета и четвърта предавка, когато са необходими по-резки маневри.

Новият Toyota RAV4 е като старият, що се отнася до завършеното предложение на японската мисъл за близко до съвършенството средство за придвижване. Новините този път са естетически – Toyota взимат предвид забележките на европейските клиенти и се опитват да променят усещането за докосване в купето и външният дизайн на автомобила си. Което все още е в развитие и след няколко години може и да позволи на японският джип да постигне победа и в сравнителните тестове на германските списания.

Toyota RAV4 2.2Dcat се продава от около 60 хиляди лева.

toyota2
Етикети:@