.

Екологичен баланс

Toyota Yaris Hybrid е иновативна демонстрация за възможностите на зеленото придвижване дори в сегмента на градските коли
преди 6 години
yaris_hybrid - 8
снимки: Toyota

Хибридната технология е скъпа. Това е масовото клише за автомобилите с алтернативно задвижване, комбиниращо електромотор с двигател с вътрешно горене. И наистина, за много хора Toyta Prius изглежда необяснимо високо позиционирана. Причините за това в погрешното тълкуване са, че Prius е компактна лимузина и няма как да струва повече от Golf (а той по-скоро се конкурира с Passat) и от скептицизма в надеждността на електрическата инсталация. Близо 15 години хибридни Toyota по-късно тези съмнения трябва да са разсеяни, а японският концерн категорично залага на хибридната карта за развитието на продажбите си. За това свидетелства и агресивният ход за въвеждането на хибридна версия на градския Yaris, който ценово е позициониран наравно с дизеловата си модификация (при аналогични екстри и ниво на оборудване). Защо наистина да предпочетем хибрида пред дизела?

yaris_hybrid - 7

Трябва веднага да кажем, че подбудите ви за това не трябва да са свързани с динамика. Макар и да мобилизира комбинирана мощност от 100 конски сили, хибридната система на Yaris се усеща субективно тромава и няма увереността и динамичните свойства на дизеловите 90 конски сили. Динамиката при висока скорост като че ли остава единстваната област, където турбо аспирираният четирицилиндров агрегат нa Toyota запазва хегемонията си. Особено на магистрален път хибридният Yaris звучи леко измъчен и претоварен.

Във всички други обстоятелства обаче хибридният модел е по-добър. Да започнем с комфорта. Поради спецификата на хибрида в голяма част от придвижването си с този модел няма да чувате почти нищо – когато сте спрели ан светофар, моторът не работи; когато се спускате по наклон и по инерция, моторът не работи; когато ускорявате плавно в градска среда, дори можете да се движите няколко километра изцяло на електроенергия (ако настъпите по-рязко педала на газта обаче, еко нюансът се изпарява светкавично).

yaris_hybrid - 6


Да продължим с икономичността. По документи хибридният Yaris трябва да харчи не повече от 3,5 литра/100 км бензин. В действителност обаче разходът му е около 5 литра, като в зависимост от тежестта на десния ви крак можете да задвижите стрелката за разхода леко надолу към 4,5 литра или леко нагоре към 5,5 литра/100 км. Дизеловият модел демонстрира много сходни показатели, но при градско шофиране хибридният Yaris е чувствително по-икономичен.
В малкия Yaris e приложена технологията на Prius от предишното поколение – ще рече, че бензиновият мотор е с 1,5-литров работен обем, а батерията е никел-металхидридна. За сметка на това промененият дизайн на системата позволява пълното й скриване в нещо като двоен под, като по този начин багажникът на колата не губи пространство за сметка батерията.

yaris_hybrid - 5


Въпреки всичко това, новият Yaris Hybrid е относително скъп. И макар че мнозинството от клиентите на модела ще го проъчат с базовия трицилиндров бензинов мотор (притежаващ сходни динамични свойства в градска среда), хибридната модификация е наистина успешна заявка за създаването на универсален и много екологичен модел. Ако живеехме в държава, където такива неща се стимулираха с данъчни премии или други предимства, може би щеше да се окаже, че покупката на хибридна кола е много, много по-изгодна сделка.

Toyota Yaris HSD се продава от 33500 лева.

Етикети:@