.

Екстрите в новите автомобили, от които наистина се нуждаете

И тези, без които можете да минете съвсем спокойно
преди 3 години
Honda CarPlay

Новите автомобили предлагат много екстри. Проблемът е, че повечето от тях струват немалко пари, а човек не може да прецени предварително дали ще ги ползва и дали ще му се понравят. Ето един списък, който не претендира за изчерпателност, но все пак ще ви помогне да се ориентирате в изобилието от функции.

Умни фарове

Умни фарове са тези, които благодарение на електрическо двигателче „завиват” заедно с въртенето на волана. Докато повечето екстри в колата са свързани само с някакво удобство, то тук става въпрос за сигурност, т.е. най-важното. Едни от най-добрите умни светлини са на BMW. Те се съобразяват дори с неравностите на пътя и когато минавате през гърбица, се насочват надолу, за да видите добре пътя. Много полезна екстра са и автоматичните дълги светлини, които се изключват сами при приближаването на насрещно движещ се автомобил.

Ето конкретни ценови примери за България: добавянето на адаптивни LED фарове за BMW 318i струва 4100 лв. Асистентът за дълги светлини е на цена 259 лв.

Добър вариант са матричните дълги светлини с лазерна технология на Audi. В момента пък Ford разработва фарове, които ще хвърлят допълнителна светлина към потенциални препятствия на пътя, например пешеходци или животни.

Автоматичното включване на чистачките, когато завали дъжд също е полезна опция, която при по-евтините модели се заплаща допълнително. За Opel Astra например пакетът “Светлини и видимост 1” (Сензор за дъжд; Самозатъмняващо се вътрешно огледало; Автоматично включване на светлините при влизане в тунел) струва 295 лв.

Избягване на удар

Всички системи за ранно предупреждение си струват инвестицията. Предупреждение за смяна на пътното платно при BMW 318i например е с цена 1116 лева. Радарната система регистрира автомобилите в „мъртва точка“, когато мигачът е включен или лостът за мигачите е задържан в позиция „кратко включване“. Предупреждението е чрез вибрация на волана и мигащ символ във външните огледала.

Асистентът за паркиране, т.нар. парктроник, струва 700 лева, а контролът на дистанцията при паркиране отпред и отзад, при който автомобилът паркира на практика сам, е с цена 1374 лв. Не ги давайте освен ако не купувате колата за жена си, която би била по-спокойна да остави паркирането на изкуствения интелект. Повечето мъже не издържат на „напрежението” и започват да въртят волана, с което изключват този режим.

Полуавтономното шофиране

Подпомогнатото управление в комбинация с адаптивния круиз контрол ви предпазва от напускане на лентата, но разчита на две неща, които не зависят от вас – лентовата маркировка, която невинаги е изрядна, и поведението на шофьора пред вас. Така че, внимавайте с тази екстра.

Не ви съветваме да давате пари за системите, които спират автоматично при появата на пешеходец или колоездач. Те все още допускат доста грешки.

Apple CarPlay и Android Auto

Двете инфотейнмънт системи определено си струват. Имат някои недостатъци, но с всеки следващ ъпдейт те намаляват.

Head up дисплей

Прожектирането на данни на предното стъкло е много полезна екстра, защото не отделяте поглед от пътя, а получавате важна информация. Последните модели Head up дисплеи на BMW са с цветна графика и чрез навигационната система показват предстоящото завиване. Добавянето им струва 2000 лв. Би било чудесно, ако някой ден тези дисплеи се интегрират с Apple CarPlay и Android Auto.

 

 

Свързани статии