.

„Новината за смъртта на дизела е силно преувеличена”

Твърди човекът, чиято апаратура засече измамата на Volkswagen с емисиите
преди 10 седмици
измерване въглеродни емисии, November 25, 2015 in Klettwitz, Germany
Снимка: Getty Images

Какво ще стане с компания, лидер на пазара за измерване на автомобилни въглеродни емисии, когато всички коли станат електрически и няма да има какво да се мери?

Според японеца Ацуши Хориба, чиято апаратура бе в основата на разкритията за „Дизелгейт”, пълната електрификация на автомобилите никога няма да се случи.

„Електромобилите няма да достигнат и една трета от пазара, защото не е възможно да се изгради съответната инфраструктура” – споделя Хориба пред Bloomberg.

“Кой например ще направи зарядна станция насред пустинята в Аризона. Двигателите с вътрешно горене, включително дизеловите, ще продължат да съществуват, особено в развиващите се пазари” – допълва той.

„Умниците, които говорят за 100% електрификация на автомобилите, са чели прекалено много комикси. Не става въпрос за технологии, а за реалност” – твърди 69-годишният Хориба, син на основателя на семейната компания.

Въпреки неговите думи, в индустрията се забелязва голям скок към електрифициране на автомобилите, особено в последните две години след избухването на скандала „Дизелгейт”. Китай, най-големият автомобилен пазар в света, въвежда строги регулации за въглеродните емисии и икономичността на колите. Правителствата на Великобритания, Франция, Норвегия и Индия също обмислят строги санкции за всички видове двигатели с вътрешно горене, а в същото време популярността на електромобилите Tesla расте с големи темпове.

Автомобилните производители се надпреварват да разработват електрически модели, като Volvo дори обяви, че от 2019 г. всичките й коли ще бъдат електрифицирани. Toyota Motor, един от най-пламенните защитници на водородното гориво, също развива колите с батерии.

Според анализ на Bloomberg, до 20 години електромобилите ще задминат по продажби класическите ДВГ, тъй като цените на батериите ще паднат по-бързо от очакваното. Само след осем години електромобилите ще струват толкова, колкото и колите с ДВГ.

Ацуши Хориба, чиято компания държи 80% от пазара на системи за измерване на въглеродните емисии, не смята да прави промени в бизнеса си. „Производителите, които не продължат развитието на ДВГ, няма да оцелеят в следващите 15 или повече години, когато електромобилите ще навлязат по-сериозно” – смята той.

Компанията на Хориба произвежда също анализатори за вода, кръвна захар и химикали за производството на полупроводници, така че не разчита изцяло на автомобилния бранш. Над една трета от приходите й идват от автоиндустрията, но пък над половината от оперативната печалба се дължи на бизнеса с полупроводници.

Хориба (по средата на снимката долу) се е подсигурил и с навлизане в сектора с автономни коли. През 2015 г. той придобива британската компания MIRA, разработваща автономни машини за армията.

Разбира се, бизнесменът проучва възможностите да тества батериите, двигателите и останалите системи на електромобилите, но не си прави илюзии, че това ще бъде основна част от дейността му.